V reakci na tento krok managementu chystá České sdružení dopravních pilotů protestní akce, které mohou mít výrazný vliv na provoz linek ČSA. „Předem se omlouváme cestujícím, kterých se protestní akce dotknou. Jsme ale nuceni je podniknout v zájmu zachování českého národního dopravce,“ řekl prezident CZALPA Peter Žmolík.

 

Management rozhodl o vyvedení třetiny flotily mimo mateřskou firmu bez jakékoli diskuse se zaměstnanci. Členové vedení ČSA sice s CZALPA vedli jednání o budoucnosti regionální dopravy, manažeři se však na nich o tak radikálním plánu nikdy ani nezmínili. Navíc zástupcům zaměstnanců nebyli ani schopni vysvětlit a zdůvodnit své vlastní analýzy a podklady, které si vzájemně odporovaly. Na základě toho požádal management podniku o odklad dalších jednání. Následně bez jakýchkoliv informací, varování či diskusí vydal rozhodnutí o vyvedení 11 z 30 letadel ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines (HCA).

 

Tento náhlý krok by měl být alarmující pro vládu, která má v budoucnu rozhodovat o privatizaci ČSA. V případě realizace tohoto kroku se totiž zásadním způsobem zmenší velikost a tedy i hodnota národního dopravce. Vlastník většinového podílu, tedy stát, by měl neprodleně zhodnotit počínání managementu, jeho kroky a postupy.

 

Co je však podstatné, měl by okamžitě začít hledat pro České aerolinie skutečně strategického investora z oblasti letectví, který se znalostí problematiky může jako jediný vrátit společnost zpět mezi zdravě fungující aerolinie. Současný stav ČSA je totiž způsoben z velké části nekompetentností managementů společnosti, ve kterých od roku 2003 v podstatě zcela chyběli letečtí odborníci. Manažeři se zkušeností především z bankovní oblasti tak k restrukturalizaci společnosti dlouhodobě přistupují jen na straně nákladů, kde škrtají převážně v provozní oblasti, která jako jediná přináší tržby. Bez rozhledu a zkušeností z oblasti letectví, ale firmě nepřinesli nové podnikatelské příležitosti, které by začaly generovat výnosy a zisk.