V první fázi protestu budou piloti čerpat volno z důvodu indispozice. S ohledem na vyhrocenou situaci ve společnosti, která vznikla jednostranným rozhodnutím vedení ČSA o vyvedení třetiny letadel z firmy, České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) doporučilo každému z pilotů zvážit svůj zdravotní stav a psychické vypětí a tedy svoji schopnost bezpečně absolvovat letovou službu.

„Naším cílem není v žádném případě snaha poškodit fungování firmy a znepříjemnit život cestujícím. Musíme ale upozornit veřejnost i vlastníka, na nevratné kroky managementu, které jdou proti dlouhodobým zájmům společnosti a nesou známky tunelování,“ řekl prezident CZALPA Peter Žmolík. Lze přitom očekávat, že kvůli protestům dnes neodletí asi 40 letů ČSA, což je zhruba 50%. Některé linky odletí piloti v různých hospodářských funkcích.

CZALPA dlouhodobě kritizuje kroky současného i předchozích managementů ČSA, které k restrukturalizaci přistupují s vidinou krátkodobého výnosu sloužícího k zalepení děr v hospodaření podniku a zcela pomíjejí dlouhodobou výhodnost jednotlivých „restrukturalizačních“ kroků pro budoucnost firmy. Takový způsob řízení firmy přitom kritizoval například i premiér České republiky Petr Nečas, když zdůvodňoval odvolání tehdejšího generálního ředitele ČEZ Martina Romana. CZALPA proto očekává, že podobný scénář, jaký vláda zvolila v ČEZ, bude následovat také v Českých aeroliniích. Zde ale nestačí výměna managementu, podstatné je pro firmu okamžitě najít vhodného strategického partnera, který má zkušenosti z oblasti letectví.

Rozprodej majetku

V rámci „restrukturalizace“ současný i předchozí managementy ve snaze vizuálně vylepšit hospodaření firmy rozprodaly drtivou většinu majetku ČSA. U části majetku přitom není dodnes znám skutečný vlastník, který jej za výhodnou cenu získal. V řadě dalších případů zase managementy nevyjednaly s novým vlastníkem pro firmu výhodné dlouhodobé smlouvy a dnes tak ČSA platí za tyto služby mnohonásobně vyšší částky než je obvyklé.

Kromě podpůrných činností, které bylo podle restrukturalizačního plánu nezbytné odprodat, ale současné vedení začalo sahat také na tzv. core business. První negativní vlaštovkou byl odprodej lukrativních slotů na londýnském letišti Heathrow, na které stojí letecké společnosti fronty bezúspěšně mnoho let.

Dnes na řadu přicházejí samotná letadla, která management převádí do dceřiné firmy.