Všichni piloti Českých aerolinií obdrželi dnes od vedení podniku informaci, že kdokoli si dnes vezme zákonné volno z důvodu indispozice, nebo je v pracovní neschopnosti okamžitě obdrží tzv. překážku v práci na straně zaměstnavatele, podobně jako ji již včera obdrželi zástupci zaměstnanců – členové vedení odborové organizace CZALPA.

„CZALPA to považuje za nepřijatelný nátlak. Piloti, kteří jsou ve stresu nebo zdravotně indisponováni, jsou v rozporu se zákonem nuceni managementem sednout za knipl a vzít na sebe v tomto nevhodném zdravotním nebo psychickém stavu odpovědnost za desítky životů cestujících na palubě a letoun za stovky milionů korun,“ řekl prezident CZALPA Peter Žmolík. Proti takovému nátlaku se CZALPA rozhodně ohrazuje. CZALPA se obrací také na Úřad pro civilní letectví, aby konal v zájmu bezpečného provozu ČSA, protože tlak na zaměstnance je neúnosný. Odpovědnou osobou za bezpečnost provozu vůči ÚCL je přitom prezident Českých aerolinií Philippe Moreels, který by tak měl zajistit snížení tlaku na zaměstnance. Bohužel však koná jednoznačně v rozporu s touto svou povinností. 

 

 

Vedení českého sdružení dopravních pilotů je i nadále pod tlakem šikanózních akcí ČSA, které zástupce zaměstnance diskriminují a znemožňují tak výkon odborové činnosti a plnohodnotné zastupování členů. Členům vedení CZALPA byl na rozdíl od včerejška dnes umožněn vstup do kanceláří CZALPA a na WC, ale pouze za doprovodu eskorty. Společnost tak neplní většinu svých povinností vůči odborům.

 

 

Odpovědí na kritické problémy společnosti, na které piloti poukazují, je pouze vyhrožování jak ze strany managementu společnosti, tak ze strany ministerstva financí. Právě ti jsou ale zodpovědní za hospodaření společnosti a za přípravu privatizace nejvíce. Management i ministr financí tají informace o hospodaření i před svými kolegy ve vládě a příprava privatizace fakticky probíhá formou likvidace společnosti.

 

 

Vedení CZALPA se sešlo s managementem ČSA na společné schůzce již včera. Jednání ze strany managementu však byla plná urážek a vyhrožování, nebyla vedena k řešení věcných problémů. Nevedla zatím k jakémukoliv výsledku. O dalším postupu pilotů bude rozhodovat setkání členů od 14 hodin. Zatím vše nasvědčuje tomu, že piloti další pokračování protestů podporují.

 

 

Argumentace šéfa Aeroholdingu Miroslava Dvořáka tím, že se letadla převádějí v rámci skupiny, je zcela nerelevantní. ČSA totiž nejsou součástí Českého aeroholdingu a HCA, které letadla od ČSA získá, zase není určena vládou k privatizaci. Jediná společnost, o jejíž privatizaci vláda rozhodla, jsou České aerolinie. Jakou hodnotu ale bude mít 15 střednětraťových letadel ČSA spolu s obtloustlou administrativou bez regionální flotily přivážející tranzitní cestující?

 

České sdružení dopravních pilotů děkuje za podporu pozemním zaměstnancům handlingu. Piloti vítají také vstřícná vyjádření politických stran NS-LEV 21 a KDU-ČSL. „Doufáme, že si problém uvědomí i zástupci dalších politických stran a hlavně zástupci státu ve vládě České republiky,“ poznamenal Žmolík.